05.05.2010

De dimineaţă părintele a săvârşit Sfânta Liturghie. Am avut şi eu o umilă participare, dar ce suflet liniştit am acum… Ştiam că retragerea şi punerea sufletului la adăpost de vicisitudini prin credinţă, e una din căile prin care poţi supravieţui în vremuri fără de speranţă. Aici îmi regăsesc o linişte sufletească pe care nu am crezut că o pot avea în mediul penitenciar. E drept, cum ies din biserică, liniştea dispare, în coşul de gunoi al societăţii.
Aici, te poţi bucura cu adevărat de bucuriile vieţii. De fapt nu te bucuri de ele, poţi aprecia lipsa lor şi implicit valoarea lor. Uite, de exemplu a alerga. Ce lucru simplu şi fără de valoare mi se părea. Dar aici nu am unde să alerg. Sau gustul unui ochi (din ouă) făcut de mama mea. Sau o conversaţie în franceză… Sunt atâtea exemple. E drept, aici îţi poţi găsi substitute. Să citeşti. Să scrii.Să rabzi. Să înveţi ce e umilinţa. Să te descurci într-un mediu ostil. Să pricepi valoarea intrinsecă a unei ţigări…

Cred că m-am obişnuit cu situaţia. O traumă intensă şi continuă forţează inevitabil spiritul să se adune. Eşti şi tu ceea ce sunt şi restul. Renunţi la orice amintire, la oamenii dragi, la ceea ce ştii să faci, la competenţele tale, la speranţele tale, la aptitudinile tale. Mort! Par un mort pentru toată lumea. Să nu te mai caute, să nu se mai gândească la tine. Aici, crezul ăsta, chiar dacă sună paradoxal, te ţine în viaţă. Justiţia românească şi-a făcut datoria, plecând de la premisa că vreau să trăiesc. Îi desfid! Sunt îndărătnic. Onoarea nu mi-o pot lua! Dacă sunt mort, nu au ce să-mi facă!

Lasă un răspuns

